TENTANG PPIK

Rabu, 5 Ogos 2009

Dibawah projek Pemberian Perkhidmatan Sejagat(USP) fasa 5 sebanyak 250 lokasi telah dijadikan PPIK.Pembinaan PPIK berkenaan adala kesinambunagn daripada 4 fasa pelaksanaan projek USP diseluruh negara bermula 2002,yang antara lain bertujuan merapatkan jurang digital antara penduduk bandar dan luar bandar.
PPIK(PUSAT PERKHIDMATAN DAN ILMU KOMUNITI) bertindak sebagai pusat sehenti dalam bidang ICT bagi meningkatkan mutu hidup masyarakat luar bandar.Komuniti setempat memaninkan peranan yang penting dalam memastikan kejayaan program - program di ppik.Pembinaan PPIK diharap dapat memperbaiki tahap ekonomi komuniti setemapt dan meningkatkan pengetahuan sistem penghantaran secara dalam talian disamping membantu mereka dengan penggunaan aplikasi elektronik,seiring dengan kemajuan ekonomi berasaskan pengetahuan.
Antara aktiviti yang dijalankan di PPIK adalah:
  • LATIHAN IT YANG BERJADUAL
  • APLIKASI ELEKTRONIK

Bukit Besi salah satu lokasi yang terpilih dijadikan PPIK.PPIK Bukit Besi beroperasi sepenuhya pada NOVEMBER 2008.PPIK ini terletak bersebelahan dengan PERPUSTAKAAN DESA Bukit Besi.Bangunanya didirikan secara ANNEX.

NAMA PENYELIA:AIDA AZMA JUSOH

EMAIL:ppik.bbesi@yahoo.com.my

ym:ayda_azma@yahoo.com.my

JADUAL OPERASI:

SABTU HINGGA RABU

JAM:8.30 PAGI HINGGA 5.30 PETANG

CUTI UMUM TUTUP
Tugas seorang penyelaras Pusat Perkhidmatan dan Ilmu Komuniti (PPIK) merupakan satu tugas yang sangat mulia. Mereka inilah yang menjadi tenaga pengajar kepada masyarakat desa tentang penggunaan komputer dan seterusnya memperkenalkan mereka kepada dunia IT tanpa sempadan ini.
Hakikatnya tugas yang dipikul oleh mereka bukanlah satu tugas yang mudah. Membawa sesuatu yang baru kepada masyarakat yang selama ini tidak menggunakTan teknologi tersebut di dalam kehidupan seharian mereka sememangnya memerlukan kemahiran, daya usaha serta kesabaran yang tinggi. Ia bukanlah satu tugas yang mudah.
Terdapat pelbagai cara yang dilakukan oleh penyelaras PPIK untuk menarik minat pengunjung untuk datang mempelajari kemudahan komputer berinternet ini termasuklah dengan mengedarkan risalah-risalah tentang kewujudan PPIK dan perkhidmatan yang disediakan.

0 Comments: